22 Eylül 2008 Pazartesi

Dogrusu neymi$ bilelim ögrenelim.


Yazdığım itici başlıkla gurur duyuyorum :) Utanmadan yazı dizisine çeviririm ben bunu :p
(Faideli bilgiler verme konusunda Delikanlı'dan ilham aldığımı eklemeliyim.)

Günün faideli bilgisi Cahillikler Kitabı'ndan.
Konu telefonun icadı.
(elektrik konusunda tüm dünya kahraman olarak Edison'u bilir ama asıl dâhi Tesla'dır ya hani, bu olay bana onu hatırlattı. İçerikleri benzer değil ama yanlış insanı kahraman ilan etme noktasında benzeşiyorlar.)

Kitabımız diyor ki telefonu Alexander Graham Bell değil Antonio Meucci icat etti.

ABD'de o sırada uygulanan caveat sistemine göre mucit icadının kısa bir tanımını yolluyor ve başka bir mucidin aynı konuda başvuru yapması durumunda kendisine danışılma hakkını elde ediyordu. Caveat başvurusunun geçerlilik süresi 1 yılmış ve süre dolduğunda yenileyebilmek için yıllık 1o dolar ödenmesi gerekmekteymiş.

Meucci, Graham Bell'in telefon patentini almasından 5 yıl önce caveat başvurusunda bulunmuş. Meucci aynı yıl geçirdiği kaza sonucu ciddi şekilde yaralanmış, işsiz olduğu için de gerekli 1o doları gönderememiş ve süreyi uzatamamış.

Meucci çalışmasının krokilerini Western Union laboratuvarına yollamış ve tesadüfe (!) bakın ki Bell de burada çalışmaktaymış ve krokiler esrarengiz bir biçimde kaybolmuş!
Meucci bunun üzerine dava açmış fakat davasının sonucunu göremeden ölmüş. Bunun üzerine icadın sahibi Bell olmuş.

2oo2 yılına geldiğimizde ise ABD temsilciler meclisi Meucci'nin telefonu icat ettiğinin kabul edilmesi kararını almış.

Bu arada telefon demişken telefonla ilgili yanlış bildiğimiz bir şey daha var hemen onu da paylaşalım. (Ben de yanlış bilenlerden biriydim :) )

"Alo" kelimesi Alexander Graham Bell'in sevgilisi Alessandra Lolita Oswaldo'nun isminin baş harfleriyle elde edilmiş bir kısaltma değilmiş efendim. (gitti güzelim romantik hikaye :) )
İngilizcedeki "Hello" kelimesi Fransızcaya "Allo" olarak geçmiş, Türkçeye de Fransızcadan "Alo" olarak geçmiştir.

17 kişi de demiş ki:

Simto ALEV dedi ki...

Zaten hiç "Alo" diyen bir Çin'li ya da Amerika'lı görmemiştim. Gariptir ama, sinemadan gözlemlediğimle "halloo" gibi "Alo" ile "Hello" arası sesler çıkaran Amerikalı'lar var..

diamandi dedi ki...

efendiiiim :) olunca bişey değişmiyor sanırım :) bu arada ışık kapalımıydı? zaten elektrik telefon derken :)

sLn dedi ki...

@ simto alev
"Alo"nun graham bell'in sevgilisinin isminin kısaltması olduğu çok sık anlatılan bir hikayedir, muhtemelen yurdum insanlarından biri uydurmuştur, dediğin gibi yabancı filmlerde alo demez kimse.

@diamandi
mum ışığında telefonun icadı mı anlatılır yau :) daha derin şeyler yazmak gerek ;) moda girmeyi bekliyorum, psikolojim hazır olduğu saniye mumları ve kağıt kalemi alıp başlayacağım yazmaya :)

diamandi dedi ki...

mumları yak sen :D kıvama gelirsin zaten :)))
yani bende onu dicektim telefonun icadını mum ışığımda anlatmak :D

sLn dedi ki...

sabah 9.30'da ders var, bu da 7.30'da evden çıkmak zorunda olduğum anlamına geliyor, yazmaya başlarsam da sabaha kadar yazarım, o vakit okula kim gidecek :)

diamandi dedi ki...

okul ?? o ne ya :P zaman zman iyi gelen bişey olsa gerek... ben uzun süre gittim bişey olmuyo ben söylim sana :D sonun böyle oluyo sabaha kadar :D bekliyorsun...

sLn dedi ki...

bir şey olacağından değil ama gidiyoruz işte biz de, madem başladık bitirelim di mi:)

diamandi dedi ki...

yani.. oda mantıklı bi yaklaşım :) başladığım işi bitirirm demek :) haklısın sende tabi ;)

Simto ALEV dedi ki...

(: Biliyorum hikayeyi. Bir dönem de forawrd çılgınlığının parçası olmuştu. Şükür ki geçti.

sLn dedi ki...

dönem dönem değişik şeylere takılıyorlar, aynı maili 50 kez görmekten bıkıyoruz ama ne hikmetse gönderenler yollamaktan bıkmıyor :-/ gönderilenlerin çoğu da aynen bu hikaye gibi yalan-yalnış şeyler. bir gün tamamen bırakırlar inş forwardlamayı, dünya o zaman daha güzel bir yer olacak :)

Simto ALEV dedi ki...

Ben herkesi, samimiyet gözetmeksizin engellemekle tehtit ettim bir kaç yıl evvel. Zaten gerçekten yakınımdaki insanlar da benim gibi forward'den haz etmez. Sonuçta artık neredeeyse hiç forward mail almıyorum. Deneyebilirsin.

sLn dedi ki...

tehdit dolu toplu mailler gönderdim bütün forwardçılara:) en azından "bcc" denen şeyi kullanın, bütün millete forwardlanmasın mail adreslerimiz dedim, bir sonuç alamadım, zaman zaman da msn iletileriyle tehdit ediyorum:) Yakında tek tek uyarmaya başlayacağım galiba..

Simto ALEV dedi ki...

Ne diyeyim, umarım başarılı olursun savaşında. Konuyu da daha fazla dağıtıp, yazını anlamsızlaştırmadan ben gideyim. Yatmam da lazım. Aslında sen de yatmazsan derse geç kalacaksın sanırım. (:

Bu arada benim msn adresi olarak kullandığım mail tamamen kapalı. Biri msn'den bir şeyler forward'lamaya kalkarsa ulaşmaz. İletişim için de farklı adres(ler) kullanıyorum. Deneyebileceğin bir yöntem.

Haydi iyi geceler..

sLn dedi ki...

iyi geceler ;)
tavsiyeler için teşekkürler :)

magnum opus dedi ki...

fikir hırsızlığı teee yazının icadıyla başlar :) alexander'a olan saygım kayboldu bu bilgi sayesinde. ama alo muhabbetinin feyk olduğunu biliyordum.

kNtli dedi ki...

:D zaten bi şei de doğru öğretseler şaşarim.. Önce diolar bu yapti bu buldu o keşfetti sonra aslinda o diil bu yaptı!! Sıkıldım ben de artik bu durumdan kim yaptiysa yapti bize bi faydasi var mi ona bakiorum artık ben:D

e.d dedi ki...

bu kitap harika bi buluş onu biliyorum :) kesik kafalı tavuk beni hayata bağladı: P

Yorum Gönder

Var mı ekleyeceğin bir şey?