10 Eylül 2008 Çarşamba

cok okumak=herkesi ihmal etmek?!






Yıllaaaaar önce oturmuş geyik yapmaktayız arkadaşlarımla. Şu an net bir tarih veremiyorum, çünkü hatırlamıyorum, hatta çevremdekilerin kim oldukları konusunda da emin değilim, sadece konuşmanın içeriği kalmış aklımda.

(lise yılları olma ihtimali yüksek.)

Konu nerden açılmış hatırlamıyorum, kitap okumaya gelmişiz. Ben de heyecanlı heyecanlı anlatıyorum. Söylediklerim aşağı yukarı şöyle:

"Bi arkadaşımın babası o kadar çok okuyor ki, bayılıyorum öyle erkekler görmeye. (kadınların daha çok okuduğunu sandığım zamanlar.. Yanıldığımı geç olmadan öğrendim merak etmeyin :) ) Adam her gün muhakkak birkaç sayfa okuyor çok meşgul bile olsa. Mutlaka zaman ayırıyor. Ya bir gün olur da evlenirsem öyle bir adam olsun bee, en son "Cin Aliyi okudum ehi ehi" armutlarından olmasın."

Aynen yukarıdaki karikatürdeki kadının söylediklerine benzer bir tepki gelmişti :) Acaba yanlış insanlarla mı arkadaşlık ediyorum diye düşündüğüm anlar oluyor sık sık, muhtemelen o an da aynı şeyi hissetmişimdir. (hatırlamıyorum net olarak, tahmin sadece)

"Her şeyi bilmesin ezilirim ben yanında sonra"cılar var mesela bol bol. Kimse her şeyi bilemez elbet ama keşke bütün arkadaşlarım bir şeyler bilen insanlar olsalar da onlardan bir şeyler öğrensem ben de. Ya da ne bileyim, onlara yetişmek için çabalasam... Sadece geyik üzerine kurulmuş arkadaşlıklar bir süre sonra tüm değerini yitiriyor ama birlikte bir şeyler öğrendiğimiz insanlar hep yer ediyor hayatımda. (çok şey paylaşmak ya da ne bileyim ihtiyaç duyduğunda yardımına koşmak falan farklı şeyler, birlikte bir şeyler öğrenebilmeye galiba biraz daha fazla değer veriyorum.)

Bir de işte bahsettiğim "kitap okursa benimle ilgilenmez"ciler var. Yahu kitap okumasa tv izlyecek, olmasa başka bir şey yapacak ama elbet bir şeylerle uğraşacak değil mi bu adam?

Hep söylediğim gibi kitap okuyan insanları severim, pek bir severim... Hele bir de adam gibi şeyler okuyup, yorum yapabiliyor, tavsiyede bulunabiliyorlarsa daha çok severim. (adam gibi şeyler okumak kısmının altını özellikle çizmek istiyorum :) )

Bir de kitap konusunda bahsetmek istediğim bir şey daha var. "Ben çok kitap okuyorum ama teknik şeyler" diyip alttan "siz anlamazsınız" mesajı vermeye çalışıyorsa karşıdaki kişi muhtemelen hikaye yazıyordur. (maalesef tecrübeyle sabit.) Ya da ne bileyim "x dilinde kitaplar okuyorum"cular var. Yok mu anacım o kitapların konuları? İsimleri yok mu? Şu kitabı okuyorum şu an, yazarı şu, şunu anlatıyor diye kısa bir bilgi vermek zor mu bu kadar? O an Fransızca ya da İngilizce kitap okuyorsam pekâlâ bilgi verebiliyorum soranlara, inanın yapması zor değil... Okumuyorsan okumuyorum de, bitsin gitsin.
Kitap tavsiye etsinler demek istemiyorum, zevklerinizin benzediğinden emin olmadığınız birine bence kitap, film vb. tavsiye edilmemeli zaten. Onu çoğunlukla ben de yapmam, kendimce sebeplerim var ama okuduğun kitap hakkında iki kelime edemiyorsan ve edemediğin gibi karşındakileri ezme pozisyonuna geçmeye çalışıyorsan (bazı insanların varoluş amacının kuru gürültü yapmak olduğunu düşünüyorum bazen..) "bu okumuyor da muhabbette ezik kalmamak için, dikkat çekmek için hikaye yazıyor" derim ben adama, kimse kusura bakmasın :) (hikaye yazacağına "ilgilenmiyorum" demek daha anlamlı değil midir? Kimsenin ne yaptığı kimseyi ilgilendirmiyor sonuçta. Eğer ortamda ilgilenmediği bir şeyden bahsediliyorsa kişi bence susmalıdır, "muhabbette ezik kalmak" dediğim şey o insanların düşünce tarzı, ben susmanın daha anlamlı olduğunu düşünüyorum öyle anlarda. Yeterince açık oldu mu bilmem, bazen her şeyi açıklama takıntım beni bile öldürüyor!)


Neyse, sevgiler sunarım.

17 kişi de demiş ki:

bünyamin durali dedi ki...

Merhaba,

"Barok edebiyatçı" numaralarına yatmadan, "entelektüel ukalâlık"lara tenezzül etmeden, ne kadar etkileyici yazıyorsunuz öyle. Kıvrak, esnek, akışkan bir üslup ve dupduru kaynak suları gibi pırıl pırıl bir Türkçe...Eğlendiriyor gibisiniz ama, öte yandan düşündürüyor ve bireysel-toplumsal gülünçlüklerimize de parmak basarak, eleştirel-gerçekçi bir tavır da takınıyorsunuz ki, bu çok güzel işte...

Yazdıklarınızı okumayı ve yorumlamayı sürdüreceğim.

Kaleminize ve kalbinize sağlık.

-bünyamin durali
bunurali@hotmail.com

Beyaz Çiklet dedi ki...

Ya aslında toplumda bir çok yönden karabiber ve kırmızı biber karışımı tadında insanlar var.Ben okuldan gelirken kitap okumaya çalıştığımda bir çok öğrenci,trenin öküzün cazibesine dayanıksızlığını ölçer gibi bakış atıyor ve gerçekten çok rahatsız oluyorum(Gerçi 30 kişilik arabada 60 kişi kitap okumak biraz zor ama:)Bugün mesela durakta kitap okuyan birini gördüm ve hemen aşka geldim yani insanların birbilerini etkilemeleride önemli...Güzel bir yazı olmuş hislerime tercüman olmuş(Pek bi kafiyeliyim bugün de)

Sevgilerimle:)

sLn dedi ki...

İlginiz ve yorumunuz için çok teşekkür ederim.

sLn dedi ki...

@ Beyaz Çiklet:
Yolda kitap okuyanların gösteriş yapma meraklısı olduğunu düşünen insanlar biliyorum :)
4 yıldır her gün aynı yoldan gidip geliyorum, aynı yolları izlemek, otobüsteki saçma muhabbetlere kulak misafiri olmak ya da başkalarının gazetelerini okuyup onları da rahatsız etmektense müziğimi dinliyorum diğer taraftan da kitabımı okuyorum, kimsenin ne yaptığını da görmüyorum :) Vapurdayken denizi izlemek ya da köprüden geçiyorsam boğazı izlemek tabi ki keyifli oluyor ama onun dışında binalar, arabalar, koşturan insanlar... Nereye kadar yani :)Günde en azından 4 saatimi yolda geçiriyorum, 4 saat etrafa boş boş bakarak harcamak için biraz fazla gibi.
Hem sen boşver, baksın onlar:)

diamandi dedi ki...

okumak birini bir şeyi ihmale giriyorsa televizyonun neresinde acaba bu konunun... şimdi genellemelerden gireyim diyorum ama olmasın öyle. yolda bişeyler okuyan insanlar arada kafalarını kaldırıp etrafı kesip "hımm düşünüyorum bak hemde okuyorum salak.. sen ne yapıyon" izdenimini verince diyorumki senin tabirinle hikaye yazıyor bu.. yoksa kimse ferrarisini satmaz içimiz rahat olsun :) yazının yorumu okuyanla alakalıdır her daim. takip edilesi bi sayfa burası. ki öyle oluyor. güzel yazı olmasını ekleyeyim yine de.... :)gereği olmasa da...

sLn dedi ki...

@ diamandi
varsın okuduğu için ihmal etsin beni insanlar, kitap okuyorum diyen adamı zaten ben de rahatsız etmem :) Ama herkes farklı yerlerden bakıyor tabi, kitap okumak=ihmal etmek mantığının birilerine çok uygun olması birilerineyse ters gelmesi yine bunun göstergelerinden biri.
isteyen okur istemeyen okumaz, kitap okuyan adam zekidir kültürlüdür tv izleyen boştur gibi genellemeleri yanlış buluyorum ama kitap okuyan insanları seviyorum dediğimde nasıl yaptıklarını anlamasam da bu tür genellemeler yaptığımı sanıyor insanlar, üzülüyorum.
Tercihtir, zevktir, falandır filandır dileyen okur dilemeyenin de keyfi bilir :)
Yine de "ilgilenmiyorum" diyebilmeli insanlar, otobüste dönemin popüler kitaplarından birini okuyormuş gibi yaptığınızda aslında bu durum kimsenin ilgisini çekmiyor :D arada bir de dediğin gibi dalgın gözlerle uzaklara bakıp "adama bak satmış ferrariyi, benim olsa satar mıyım, yok lan satmam" triplerine girenler var, ama kendileri için yapılabilecek yorum yok :)
(teşekkür ettim ilgin ve yorumun için ;) )

diamandi dedi ki...

tabiki haklısın...zaten hani günümüz toplumunun vebasımıdır nedir bilmiyom ama popüler olmak adına çok tavizli bi yaşam tarzı bu sanki :) en azından ben susuyorum.. bol bol hemde.. süper bişey biliyor musun? hani düşünmek gibi değil.. susmak dinlemek karşını.. sessizliğiyle bile.. kitap eldeyken kokusuyla güzel gelir. çok sevimli... okumayan okumasın.. :))) değil mi?

sLn dedi ki...

popüler olanı takip edip kendimizi gösterme merakımız zevklerimizin önüne geçiyor, ilgi alanımıza zerre kadar girmeyen şeylerle uğraşıp duruyoruz, çağımızın vebası güzel benzetme :)

diamandi dedi ki...

sen ilgi alanından bahsediyorsun :) ben öyle kişileri tanıyor karşılaşıyorum ki ilgi alanlarını bilmiyor... ya şunu ladım elime ama ne bileyim okuyom okuyom bişey olmuyo.. niye yazmışlar ki böyle bişey :) bahsettiği şey felsefe bile olsa niye yapıldığını sorgulayabiliyor :))) senin için yapılmadığı kesin diyip geç ama :)ister çamursan olsun gibi bişey :)

sLn dedi ki...

onları kendi haline bırakmak gerek :)
-ne tür müzik dinliyorsun?
-ıı şey been
-tamam aldım cevabımı
vs. diyaloglar yaşıyoruz bolca. x şu filmi izlemiş ben de izlemeliyim, y bu şarkıyı seviyor ben de dinlemeliyim, z bu kitabı okumuş...eeeeeh yeter be diyip çıkıyoruz ortamdan sonra :)
kendin olabilmek iyidir, başkası olmaya çalışmak da insanın kendi tercihidir tabi ama gereksiz bence:)

diamandi dedi ki...

bazen çıkamıyorsun işte o ortamdan :) dünyanın en bahtsızı say kendini dur sonra...durumu kotarmak tabi onların yöntemiyle mümkün.. ee şey ben de kitap okusam mı.. hele ki şu elindekini...
="ya geçen şunu bi dinledim olamaz bölye bişey" neyi dinledin?
-ya adamlar süper ya...
=iyi de kim onlar.. yada niye süperler :)
neyse bu kadar kendilerinden bahsettiriyolarsa bile bi tarzları varmış gibi bence:P ne dersin..yada böyle giderse bu da bi tarz olcak korkarım :)artık bu tipler gibi olcaz sanırım :) haklarında konuşma oluyor şuan :) hemde var oluş şekilleriyle :) dedim ya susmalı... en güzeli..

sLn dedi ki...

hoşlanmadığın şeyden hiç bahsetmemek, yokmuş gibi davranmak en iyisi tabi ama o kadar çoklar ki ister istemez ciddiye almaya başlıyoruz bir yerden sonra :-/

diamandi dedi ki...

korkarım dünyayı ele geçircekler mi diyorsun yoksa... umutsuz olmamalı... bişeyi ele geçireceklerse soğuk bi hava kütlesi olur sadece kanımca...çaba bu değil mi zaten...

sLn dedi ki...

bence ele geçirmiş bile olabilirler, en azından çevreye şöyle bir baktığımda öyle bir izlenime kapıldığım oluyor zaman zaman :-/ aman ne yaparlarsa yapsınlar yau herkesin kendi hayatı :D

diamandi dedi ki...

değil mi? bıraklım yapsınlar... o bilmedikleriyle.. ilgilenmeyen kocalarıyla nereye kadar :D taa başa döndüm ama :D öyle ama...gecenin bi yarısı yada sabahın bi köründe onu bunu irdeletiyolar adama :)))

Güllerevurgunum dedi ki...

"Oku oku adam ona buna yama ol zengin ol" toplumun okumakla ilgili beklentisidir.

Okumak sadece hobidir birçoklarına göre de. İş başvurularında gelen CV ler de insanlar hobilerine yazar. Müzik dinlemek, kitap okumak, seyahet etmek...Ne tür müzik? Ne üzerine kitalar? Nereye seyahat?

Okumak maalesef bir işkencedir. Zihninin özgürlüğü için verdiğin bedel. Birkez okumaya başladığında artık okumadan edemezsin ve zihnin özgürleşir ama zihnin özgürleştikçe sen yalnızlaşırsın.

Bak yorumların çoğu da aslında bununla ilgili. Çünkü okuyan 1 avuç insan var ve onlarda birbirini zor buluyor ;)

Fark yaratma gayreti olan insanlar sadece okur bence. Kütleden farklı olmak ve popüler kültüre esir olmamak gayretinin belki de göstergesidir.

Keşke herkes kitap okusa, haber dergisi okusa, mizah dergisi okusa ve bolca düşünse...Hayat cennet olur muydu bilmem ama en azından farklı düşüncelerimiz yüzünden birbirimizi yemeyiz.

sLn dedi ki...

@ güllerevurgunum:
Öyle güzel yazmışsınız ki söyleyecek hiçbir şey kalmamış, her kelimesine katılıyorum. Teşekkürler...

Yorum Gönder

Var mı ekleyeceğin bir şey?