28 Ekim 2008 Salı

Devrim Arabaları


Dedik ya bu ara sinema trafiğimiz yoğun diye, her bulduğumuz boşlukta kendimizi sinemaya atıyoruz. Bugünkü filmimiz Devrim Arabalarıydı..

Dram filmlerini ve özellikle tarihi filmleri genel itibarıyla severim, istisnalar elbet vardır. İnanç öykülerini de oldum olası sevmişimdir. ("ya yaparsak?")

filmin konusu:
Devlet Başkanı Cemal Gürsel tümüyle yerli üretim bir otomobil yapılmasını emreder ve görevin TCDD işletmesine verildiği bildirilir. O gün orada bulunan 23 mühendis bu emri ´Türk insanının makus talihine karşı bir meydan okuma´ olarak algılarlar. En küçük bir tereddüt ya da endişe sergilenmeksizin derhal işe başlanır. Çalışma mekanı olarak Devlet Demiryolları´nın Eskişehir´deki Cer Atölyesi seçilir. Zaman müthiş dardır. Ekibin Cumhuriyet Bayramına kadar yalnızca 130 günü vardır. Türkiyenin ilk yerli otomobili olacak eserin adı da konmuştur: Devrim.

1961 yılında 23 Türk mühendisin geceli gündüzlü çalışarak 4.5 ay gibi kısa bir sürede tamamladıkları iki Devrim arabası‚ Eskişehirden Ankaraya trenle taşınır.Yolda meydana gelebilecek bir kaza ihtimali düşünüldüğü için arabalara benzin konmamıştır. Ancak mühendisler Ankarada arabalara benzin koymayı unutunca büyük bir skandal yaşanır. Devrim‚ Cumhurbaşkanı Cemal Gürseli Cumhuriyet bayramına götürerek‚ hem tanıtımını hem ilk vazifesini gerçekleştirecek iken benzininin bitmesi nedeniyle sadece 100 metre gidebilir.

Gürsel´in "Garp kafasıyla araba yaptık‚ şark kafasıyla benzin koymayı unuttuk" sözü ise tarihe geçer.

Devrim arabasının bej renkli bir kopyası hala Eskişehirde saklanmakta ve çalışır halde tutulmaktadır.


Yönetmen: Tolga Örnek

Senaryo: Tolga Örnek‚ Murat Dişli

Oyuncular: Halit Ergenç‚ Uğur Polat‚ Onur Ünsal‚ Vahide Gördüm‚ Serhat Tutumluer‚ Selçuk Yöntem‚ Taner Birsel‚ Ali Düşenkalkar‚ Altan Gördüm‚ Sait Genay


http://www.devrimarabalari.com/oyuncular.html

Filmin dikkatimi ilk çekmesi müziklerde Demir Demirkan imzası olduğunu fark etmemle oldu :) Maşallah pek de güzel yapmış, seviyorum onu :)
Müzikleri Prag Flarmoni Orkestrasının canlı olarak çalmış olduğunu da ekleyelim.

Kendi tarihimizi anlatan kaliteli yapımlara ihtiyacımız var diyip duruyorduk, Devrim arabaları kendi tarihimizi anlatan şahane bir yapım efendim.

Oldukça etkileyici bir filmdi. Ben sevdim... Bir şeyler yapmaya çalışan insanların önünü kesmeye çalışan birileri hep olmuş tarihimizde. Diyoruz ya böyle geldik böyle gideceğiz diye...

*Blogger açıldı, aman ne sevindik ıdı vıdı yazmayacağım. Olması gereken buydu zaten.

*Şizofren diye bir mizah dergisi çıktı bu hafta. "çok kişilikli mizah dergisi" imiş. Bu hafta Uykusuz İstanbul'da da perşembe günü çıktı, çarşamba bayiye gittiğimde Penguen'in yanında Şizofren vardı, ben Uykusuz sandım, yaklaşınca fark ettim Uykusuz olmadığını. Bugün de alayım bir göz atayım dedim. İçine bakınca gördüm ki sadece uzaktan değil yanından da Uykusuz'a epey bir benziyor :s
Özellikle düzeni, tasarımı vs. tamamen Uğur Gürsoy'un köşesiyle aynı olan bir köşede Uğur'un çizimlerinin tamamen aynısını görünce "oha" demekten kendimi alamadım. İki dergiyi elinize alıp incelerseniz, epey bir benzerlik görebilirsiniz. Sevmedim yani. Okurken sıkıldım..


*Telekomun sabit ücret ıdı vıdı olarak bizden aldığı bütün paraları Cem Yılmaz'a yatırmasına da kılım. Filmlerden önce sinemada 3 film tanıtımı dönüyor, ikisi arog. Bir oha da buraya gelsin. Türk Telekom sponsorluğuyla! Film vizyona girecek, hayır cem yılmaz'ı sevmiyorum, izlemeyeceğim diyeceğim, "aaaaa çok komik amaaaaaaa" diyen tiplere herkesin komik anlayışının farklı olacağını anlatamayacağım. Sen de mizah dergilerini okumuyorsun, ben neden okumadığını soruyor muyum?

Gerçi Şahan Gökbakar'ı tanıdıktan sonra Cem Yılmaz'ın aslında katlanılabilir bir adam olduğunu fark ettim, hani zorlasam severmişim. Daha antipatikleri varmış! Beterin nihayeti yokmuş sahiden.

9 kişi de demiş ki:

ziggytheking dedi ki...

sanki bu turkcell ve mustafa filmi sponsorluğu arasında bu numara taşıma hadisesiyle ilgili bi kolpa var gibime geliyor. yine ekşide yazılmıştı bu da.

ADE dedi ki...

9 Kasimda Numara Tasinabirliligi var. disardan görülenden cok daha büyük bir proje.. Avea ve vodafone ortak hareket ediyorlar bu sürecte..

dogan grubunda cikti haber.. Turkcell'in en büyük düsmanidir. 1 tane iyi haberini göremezseniz..

Ve Turkcell.. inanın cok kurumsal ve düzgün yönetilen bir yer.. böyle aptalca hatalar yapacak yönetim kadrosu yok.. Sosyal sorumluluk projelerine cok önem veren, Erzurum'a Diyarbakır'a cagri merkezi kurup istihdam saglayan.. Gönül köprüsü ile dogudaki cocuklari batıyla tanıstıran.. Kardelen ile okuyamamis kızları okula göndermede yardımcı olan bir firma..

bunların hic biri dikkat cekmez ama bi camur yapisir ortaya..

Keske hepimiz daha dikkatli olsak bisiler yazarken..

sLn dedi ki...

iddiayı ortaya atan ben değilim tabi ki, sadece okuduğum ve birçok yerden de duyduğum şeyi kendi bloguma taşıdım. doğan grubunun herhangi bir güvenilirliği kalmadı benim için ama turkcell için de çok hoş şeyler düşünmüyorum.

akbank sanata deliler gibi yatırımlar yapıyor, sanatsever olduklarından mı? örnekler çok. zamanında katıldığım bir konferansta önemli bir şirketin üst düzey yöneticisi bu tür faaliyetlere neden önem verilmesi gerektiğini anlatmıştı. çünkü halkın gözündeki imajınız herşeydir. ben sanatı desteklersem sanatsever adam beni tercih eder, ben çevreci 3 reklam yaparsam çevreciler mail forwardlamaya başlarlar aralarında "x firma böyle böyle destek olmuş, hadi sadece onun ürünlerini tüketelim" diye. mantık bu kadar basittir. kısacık bir gözlemle bunu çok rahat görebilirsiniz.
turkcell'e bir garezim yok ama durduk yere sponsorluğunu çekmesi burnuma hoş kokular getirmiyor. yine de dediğim gibi doğun grubuna güvenim olmadığı gibi turkcellin de çok sevimli bir imajı yok gözümde.

ADE dedi ki...

bu arada ben sahsin adina yazmadim o postu.. her yerde cikmaya basladi haber, genelleme yaptim. sahsina degil yanlis anlama.

firmaların ticari kaygilari illa ki olacaktir. kac kisiye istihdam sagliyorlar ve ülkenin büyük firmaları bunlar. ticari kaygılarını ön planda tutmalarindan daha önemli bisi yoktur ama ben tek bir noktaya bakıyorum.. bunlar bu paralari bu ülkeden kazanıyorlar.. tekrar bu ülkeye ne veriyorlar ?

o paralarla istihdam saglaniyorsa tekrar, doguya yatirim gidiyorsa, tekrar bu ülkeye bazı katma degerler saglaniyorsa o zaman sorun yok diye düsünüyorum.
Belki de yanlis ama bunu bile yapmayan bu ülkeden kazandigi parayi baska türlü degerlendiren cok firma var.

tekrar söylüyorum sahsina ve bloguna yönelik bi post degildi..

sLn dedi ki...

yok kişisel olarak almadım zaten, dediğin gibi bu ülkeden kazandıkları paralarla çok sevimli şeyler yapmayanlar da olduğunu düşününce evet güzel işler yapanlardan biri denilebilir turkcell için ama turkcell'den ya da Can Dündar'dan mantıklı bir açıklama gelmediği sürece turkcell'e karşı gerçekten ön yargıyla bakacağım bu sponsorluk konusu yüzünden. doğan grubunun yalan haberler yapma adetinin farkındayım ama haber yalansa neden henüz kimse bir açıklama yapmıyor ve durduk yere turkcell sponsoruluk desteğini neden çekmiş olabilir? tabi ki bir firma öncelikle gelirini düşünerek hareket edecek ama bu ülke için bu derece önemli bir insanı anlatan filmden desteğini çekmesini tuhaf buluyorum ve en çok sinirlendiğim nokta haberden bahsedilen her yerde dinini bir şekilde yaşamaya çalışan bütün Müslümanlardan Atatürk düşmanı olarak bahsedilmesi. bu haber doğrudur yanlıştır orasını zamanla göreceğiz ama öteki/beriki kavramının bu derece gözümüze sokulduğu bir dönemde böyle bir haber çıkması, böyle bir haber yapılmasına sebebiyet verilmesi yeniden bir kaç ay önceki saçma sapan tartışmaya geri döndürdü insanları (ki tamamen altaylı denen zatın kurmacası olduğunu düşünüyorum o barzani sohbetinin.) Yine her yerde Müslüman=cumhuriyet, Atatürk düşmanı muhabbetleri dönmeye başladı. Sinirimi tepeme çıkaran nokta turkcellin sponsorluğundan ziyade budur, sponsorluk olayı öyle ya da böyle halloldu ama o hiçbir mantığı olmayan kısır tartışma ortamına da geri dönmüş olduk..

ADE dedi ki...

Filmi izlemedim icin bende ahkam kesemem ama sahsi düsüncemdi ülkenin en bilinen markasının ve en büyük firmasının böyle bir hata yapmayacagı. kurumsallik olayını aşmış bir firmanın bu kadar basitce bir oyuna düsmeyecegine inandıgım icin bu olaya ilgi göstermistim.

Az önce bu konuda atesli tartısmaların yasandigi bi forumdaki postu buraya kopyalicam. acaba altından daha neler cikacak diye bekliyorum, eger Atatürk'e inceden bir gecirme ve Turkcell'de bu yüzden sponsorlugu geri cektiyse o zaman bakalim nolacak..

''Filmi izledim.Evet maalesef Atamızı filmin son 15-20 dakkasında sanki başka biriymiş gibi izledik bizde filmden sonra şaşırdık tartıştık,bariz yanlış anlatılmış o bölümde.Filmin o kısma o kadar hali çok güzeldi anlatım olsun kurgu olsun görsellik olsun vay be diyerek izledik ama Cumhuriyeti kurduktan sonraki anlatıma sinirlendim açıkcası.

Gökyüzündeki ilahi gücü yer yüzüne indiricem demiş Atatürk !!

çoğu lafını bize kendi el yazısıyla gösteren videolardan konuşmalarını dinleten filmde nedense bu kısım sadece Can dündar'ın ağzından duyuldu.

Zevk ten sefadan toplumu unuttuğunu gazeteden herşeyi iyi gittiğini sanıp kendi halinde emekli bir memur hayatı sürdüğünü filan söylüyor hatta.

Baya şaşırdım kızdım başka izleyen olursa onlarda aktarırı fikirlerini.

en absürd olan kısmı ise Can dündarın ağzından duyduk yine

Atatürk çocukken bir hocadan dayak yemiş ve o okulu bırakmış filmin sonlarına doğru cumhuriyetten sonra tekkelerin kapatılmasıyla Atatürk o tokadın intikamını almış oldu dedi.Oha yani nasıl bir manıtktır bu!!!! böyle büyük düşünen bir adamın böyle bir ego tatmini yaptığını nasıl empoze edebilirler insanlara.''

sLn dedi ki...

bugün ben de sevimsiz şeyler okudum, "Sarı Zeybek" gibi bir örnek olunca önümüzde, beklentiler de yüksek oluyor tabi. "Kötü bir film" eleştirileri anlaşılabilir, herkes beğenmek zorunda değil ama Atatürk'ü yanlış anlatma ve gerçekleri çarpıtma gibi bir şey söz konusuysa o konuda yorum yapamam...
Can Dündar Atatürk'le ilgili bir belgesel film daha yaptı, hepimiz izledik, gerçekleri çarpıtacağına ihtimal de vermiyorum açıkçası.
Sanırım izlemeden yorum yapmamak gerek :-/ ama şaşırdım...

ADE dedi ki...

Turkcell'in basın acıklaması..

bazı yayın organlarında turkcell’in ‘mustafa’ filmine sponsor olmamasıyla ilgili çıkan haberler gerçeği yansıtmamakta ve kamuoyunu yanlış yönlendirmektedir.

ülkemizin kurtarıcısı, cumhuriyetimizin kurucusu, dünya tarihinin en önemli liderlerinden ulu önder atatürk’ü, hem yurt içinde hem de yurt dışında tanıtacak projeler bizi heyecanlandırdığından, ‘mustafa’ filminin sponsorluk önerisini değerlendirdik.

çalışmalarına saygı duyduğumuz proje yapımcısıyla yaptığımız ön görüşmelerde, filmin beklentimiz yönünde atatürk’ün liderliğini, dehasını ve kahramanlığını dünyaya tanıtmaktan çok, atatürk’ün özel hayatına odaklanan bir film olduğunu görünce projede yer almayı tercih etmedik.

gelecekte de, ulu önder atatürk’ü dünyaya tanıtacak ve tarihin en önemli liderlerinden birisi olduğunu vurgulayacak projeleri desteklemekten gurur duyacağız.

kalbi türkiye’ye hizmet için atan turkcell ailesi olarak ülkemiz için çalışmaya devam edeceğiz."

sLn dedi ki...

öyle diyorlarsa öyle olsun bakalım.

hakkındaki iddiaları yazıp açıklamalarını yazmamak olmaz:

http://slnnn.blogspot.com/2008/10/mustafa-turkcell-vs.html

teşekkür ettim ayrıca ;)

Yorum Gönder

Var mı ekleyeceğin bir şey?