14 Ağustos 2013 Çarşamba

Alıntı-21


Üniversite yıllarımdaki en yakın dostum Zola'nın L'Aurore gazetesinde dönemin cumhurbaşkanına hitaben kaleme aldığı makalesi J'accuse'ü ilk kez o yıllardaki Fransız edebiyatı derslerimden birinde okumuştum. (Türkçe ismi "Suçluyorum") Geçenlerde kitapçıda denk geldim, alıp bir daha okudum. Bir daha etkilendim. Bir daha düşündüm. Hele içinde bulunduğumuz dönemi düşününce ve akla birtakım sözde aydınlarımız gelince...


Konuyu bilmeyenler buradan buyursun. Burası da olur. 


"Onlar göze aldıklarına göre, ben de göze alacağım. Gerçeği söyleyeceğim, çünkü kendisine kurala uygun biçimde başvurulan adaletin bunu eksiksiz olarak yapmaması durumunda, söyleyeceğime söz verdim. Benim görevim konuşmak, suç ortağı olmak istemiyorum. Yoksa gecelerim orada, işkencelerin en korkuncu içinde, işlemediği bir suçun cezasını çekmekte olan suçsuzun hayaletiyle dolup taşacak."


"Sırtını ahlaksız basına dayamak, Paris'in tüm ipsizlerince savunulmaya boyun eğmek de bir suç..."


"İşte basit gerçek bu Sayın Başkan, ve tüyler ürpertici, başkanlık döneminizde bir leke olarak kalacak. Bu işte hiçbir yetkiniz bulunmadığını, Anayasa'nın ve çevrenizin tutsağı olduğunuzu sanıyorum. Gene de insani bir göreviniz yok değil, bu görevi düşünecek ve yerine getireceksiniz. Ayrıca, utku konusunda en küçük bir umutsuzluğa kapıldığım için söylemiyorum bunu. En şiddetli kesinlikle yineliyorum: gerçek su yüzüne çıkıyor ve hiçbir şey onu durduramayacak. Olay ancak bugün başlıyor, çünkü konumlar ancak bugün açık olarak ortaya çıktı: bir yanda, ışığın parlamasını istemeyen suçlular; öbür yanda, ışığın parlaması için canlarını verecek doğrucular. Gerçek toprağın altına kapatıldığı zaman, orada öyle bir toplanır, öyle bir patlama gücü kazanır ki patladığı gün, her şeyi kendisiyle birlikte havaya uçurur. İleride, yıkımların en gümbürtülüsünün hazırlanıp hazırlanmadığını göreceğiz."

(Can Yayınları, Mart 2012 baskısı. Tahsin Yücel'in muazzam çevirisi ve kitaba eklediği "Öncesi-Sonrası" bölümleriyle kesinlikle okunmalı...)

Şunu da özellikle eklemek isterim: https://eksisozluk.com/entry/27057280

0 kişi de demiş ki:

Yorum Gönder

Var mı ekleyeceğin bir şey?