25 Aralık 2015 Cuma

2015 - 1 (Kitaplar)

"Bu yıl neler yaptık?" konulu seriye başlama vaktidir. :) Kitaplarla başlayacağım, ikinci sırada 2016'dan istekler listesi olacak, duruma göre film ve dizi yazıları da gelebilir. Ne olacağını şimdilik kestiremiyorum. Hadi başlayalım.

Şurada Goodreads'in benim yerime hazırladığı bir özet var: https://www.goodreads.com/user/year_in_books/2015

Sondan başa doğru gideceğim yine ve okuduklarımın hepsini yazmayacağım.




Dil Yanlışları - Ömer Asım Aksoy

Dilimizi yanlış kullanıyoruz. Bu hepimizin farkında olduğu bir durum. De-da hassasiyetiyle tüm sorunlar çözülüyormuş gibi bir algı var ama bu konu sorunlarımızın en küçüğü maalesef. Bu kitap edebiyat, basın ve başka alanlardan örneklerle yanlış kullandığımız kalıp ve sözcükleri sıralıyor. Çok da iyi yapıyor. Okumakta ve sürekli yakınımızda tutmakta fayda var. 5/5



Cyrano de Bergerac - Edmond Rostand
Bergerac'ı uzun yıllardır tanıyorum elbette. Onca Fransız edebiyatı dersini boşuna almadık. Ancak bu kitabı bir türlü okuyamamıştım. Bu yıl Şehir Tiyatroları Bergerac'ı programına alınca "Önce okuyalım, sonra gidip görelim," dedim. Çok da iyi etmişim. Okuyunuz. 5/5

"İstemem! Eksik olsun!"


Swastika Geceleri - Katharine Burdekin
Swastika Geceleri çıkar çıkmaz heyecanla aldığım ve aylarca okumadığım kitaplardan bir diğeri. Kitap & Film Kulübü tarafından ayın kitabı seçilince heyecanla okumaya başladık ama olmadı. Yakın tarihli distopyaları ciddiye almamakla birlikte bu türü çok sevdiğimi iddia edebilirim. Ama olmadı, bu kitabı sevemedim. Bilinen distopyaların hepsiyle karşılaştırılıp her birinden daha iyi oluşuna her yerde vurgu yapılması da beklentimi aşırı yükseltmiş olabilir. Biçemsel açıdan zayıf. Dili akıcı değil. Tasvir ettiği ortamın bizi boğması gerekirdi, anlatımının değil. 3/5


Fight Club 2 - Chuck Palahniuk
"Daddy Tyler is home!"
Şu ana dek toplam 7 sayı yayımlandı, Türkçeye kaçı çevrildi bilmiyorum. (Galiba 6) Her sayı için ayrı ayrı yorum yapamayacağım, o yüzden özet geçiyorum.
Tyler döndü. Tabii ki Marla ve Sebastian da. (Sebastian kim mi? :) )
İflah olmaz bir Chuck Palahniuk hayranıyım; ama beğenmediğimde de yerin dibine sokma huyum vardır. İlk 7 sayı için "dalgalı" diyebilirim. Biri muhteşemken bir sonraki "ehhh" olabiliyor. Bir tanesi bittiğinde kendimi son sayfaya dehşetle bakarken bulduğumu, sonraki bittiğindeyse "Ee bu muydu?" diye sorduğumu söylemeliyim. Son 3 sayıda nereye bağlar, nasıl bir gidişat izler tabii ki bilmiyorum ama bu şekilde giderse benden 5 üzerinden 4 puan alır gibi.


M Treni - Patti Smith
Patti Smith'i deliler gibi sevdiğimi söylememe gerek var mı? 2-3 yıl önce hocaların en tontonu gibi görünse de en cin fikirli olanına Çoluk Çocuk'u heyecanla anlatırken "Anlattığın şeylerin bazıları sana benziyor," demişti, "Ben de 'Sevdiğim her şeyi benden önce yapıyor, hep bir adım gerisinden gidiyormuşum gibi geliyor,' " demiştim. Patti yine benim sevdiklerimi seviyor, benim yapmayı istediklerimi yapıyor, benim düşüneceklerimi önceden düşünüyor. Her kelimesini yavaş yavaş okudum ve kitabın hiç bitmemesini istedim. Patti iyi ki var, Domingo da! 5/5


Çimen Yaprakları - Walt Whitman
Şiir kitapları hakkında yazmayacaktım ama bunu es geçemedim. Önce kapağın güzelliğine bir bakın lütfen. Sonra da denk gelirseniz çevirinin güzelliğine tanık olun ve ardından hep birlikte bu ülkede Sel Yayıncılık var diye sevinelim. Breaking Bad delileri için de şunu yazayım: "To my other favorite W.W." :) 5/5


Oda - Emma Donoghue
Dili başlangıçta sahte gibi gelse de kendini toparlıyor; "çocuk taklidi yapıyormuş gibi görünen yetişkin" gibi gelmişti bana başlarda. Çevirisini çok beğendiğimi söyleyemem. Fikir iyi, odanın içindeki dünyaya dair her şey yolunda; ama aradan 2 ay geçti ve bu kitaba dair aklımda ne olduğunu sorarsanız: "Hiç". Okurken iyi olduğunu düşündüğüm ama bitince hiç iz bırakmadığını fark ettiğim kitaplar listeme eklenmiş oldu. 4/5


Rüyanın Öte Yakası - Ursula K. Le Guin
Kitap & Film Kulübü başlangıcı :) 
Konuyu çok sevdim, Le Guin'i çok seviyorum ama bu kitabı umduğum kadar sevemedim. Konunun ele alınış şekli ve okurun ilgisini canlı tutma noktasında problemler olduğunu düşünüyorum.
Bu arada kitabın başlangıcı muhteşem! Şimdiye dek okuduğum kitaplar arasında "en iyi ilk bölümler" listesi yapsam ilk sıralara koyarım ama devamı gelmedi bence. 3,5/5


Türkçe Sorunları Kılavuzu - Necmiye Alpay
Bu da elinizin altında durması gereken kitaplardan. 5/5


Günden Kalanlar - Kazuo Ishiguro
Büyük bir heyecanla başladım ama olmadı. Kitap günlerce elimde kaldı, bir yerden sonra yarım bırakmamak için kendimi zorlayarak ilerledim. Normalde bu konuda kendimi zorlamıyorum ama Ishiguro olunca yarıda bırakmak istemedim. 3/5


Dünya Ağrısı - Ayfer Tunç
Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Hikâyesi 5 üzerinden 5 yıldızı her sayfasıyla hak ederken Dünya Ağrısı'na en fazla 3 verebilirim. Bir kez daha büyülenmeyi beklemiştim; olmadı, sevemedim. Bu durumda abartılı yorumların da etkisi büyük.
"Burada dünya ağrısını dindirecek bir yer var mı? Dünyada dünya ağrısını dindirecek bir yer var mı? Yok. Dünyanın kendisi ağrı." 3/5


Pigme - Chuck Palahniuk
Yukarıda söylediğim şeyi şimdi örnekleme vakti:
Canım Chuck,
Seni ne çok sevdiğimi biliyorsun ama bu olmamış. Bu kitap hiiiç olmamış. Bye.
2/5


Aile Mutluluğu - Tolstoy
Herhangi bir yılın Tolstoy okumadan geçmesini kabul edemem. 4/5


You're Never Weird on the Internet (almost) - Felicia Day
Queen! Felicia Day'in temsil ettiği kültüre aşinaysanız onun yaşadığı şeylerin benzerini yaşamış olma ihtimaliniz de yüksek. Bu sayede de okurken epey eğleneceksiniz demektir. Gerçek hayatta da Supernatural'ın Charlie'si kendisi. :) 4/5


Lanetli - Chuck Palahniuk
Bu da olmamış. Dost acı söyler. Bye. 2/5


Görünmez Canavarlar - Chuck Palahniuk
Ama bu olmuş bak, aferin çocuğuma! 4/5


Ahmet Ümit - Bab-ı Esrar
Ben daha fazla Mevlana-Şems hikâyesi görmek ya da duymak istemiyorum. Ama bu konuyu burada açmak mantıksız, çünkü bu kitap furya başlamadan önce yazılmış bir kitap. Hatta belki de furyayı başlatan asıl kitaplardan biri. Ama işte... :( 3,5/5

Ben bu kitabı elimden bırakamadım. Goodreads puanının düşük olmasına, Türkiye'de de neredeyse hiç okunmamış olmasına anlam veremiyorum. Dili güzel, hikâyesi artık duymak bile istemediğimiz klişelerle dolu değil, akıcı... Daha ne isterim? 4/5


Ve O Hiçbir Şey Demedi - Heinrich Böll
Adı şiir gibi, kendisi de öyle. Çevirmeni ise Behçet Necatigil. Söyleyeceklerim bu kadar. 4/5


Peruk Gibi Hüzünlü - Yalçın Tosun
Daha önce Yalçın Tosun okumamış olduğum için bir araya gelip beni kınar mısınız lütfen? Ben bunu hak ettim. 4/5


Fakat Müzeyyen Bu Derin Bir Tutku - İlhami Algör
Her sayfasından, her kelimesinden nefret ettim. Üslubundan, kahve ağzıyla yazılmasından tiksindim. Kötü bir edebiyat eseri ve kesinlikle samimi değil, üstelik cinsiyetçi. Size iyi okumalar. 1/5 (Çünkü "0" verilmiyor.)


Kadınlar, Rüyalar, Ejderhalar - Ursula K. Le Guin
Adının güzelliği ^_^ Melda'yla bir daha buluşacağımızda masada Ursulacığımıza yer ayırabilirmişiz gibi... 5/5


Ersin Tezcan - e'siz potkal
Bir lipogram denemesi. Eksik harf tahmin edebileceğiniz gibi yine "e". Lipogram yazarlarının anlatılarını tekdüzelikten kurtaramadığını, bunu aşabilen tek yazarın Perec olduğunu söylerler. Ben de katılırım. 2/5


Profesör Y ile Konuşmalar - Céline
Céline okuyun, Céline'le tanışmadan ölmeyin. Gecenin Sonuna Yolculuk çevirisine bakın ve sonra sizi her sayfası 100 hatayla, Google Translate kalitesinde cümlelerle dolu kitapları okumak zorunda bırakan yayıncıları hayatınızdan çıkarın. Dost tavsiyesi... 4/5


Mars Yıllıkları - Ray Bradbury
Ray Bradbury de okuma listenizin bir köşesinde bulunsun. 5/5 ama bu puan kitaba gidiyor, bu baskıya değil.


Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi - Ziya Osman Saba
Kitaba adını veren hikâyeye bayıldığımı inkar edemem ama devamı o kadar etkilemedi sanki. 3,5/5

Devamı bugün-yarın gelir.


2 kişi de demiş ki:

Büşra Bayram dedi ki...

oh maşallah. fight club ı merak ettim çokça

yeliz dedi ki...

Patti Smith Çoluk Çocuk'ta da M Treni'nde de aynı hissiyatı oluşturdu bende. Benden çok farklı ama bana nasıl da yakındı! Sizin de benzer şeyler hissettiğinizi okuyunca yorum bırakmadan (ve çoluk çocukla ilgili eski bir yazımı da izninizle:) ) geçemedim.
sevgiler.(Not: belki büyüyünce biz de patti smith gibi kadınlar oluruz, kim bilir? Goodreads'te arkadaşlık listesine ekleyen benim)
http://gununcorbasi.blogspot.com/2011/05/onceki-hayat-diye-bir-sey-varsa.html

Yorum Gönder

Var mı ekleyeceğin bir şey?